Friday 9 October 2015

Duhai Sahabatku ...



Apabila penghuni syurga telah masuk ke dalam syurga, dan mereka tidak berjumpa dengan sahabat-sahabat yang selalu bersama mereka dahulu ketika di dunia, mereka pun bertanya kepada Allaah SWT :
“Yaa Rabb.. Kami tidak melihat sahabat-sahabat kami sewaktu di dunia, yang shalat bersama kami, puasa bersama kami, berjuang bersama kami....”



Maka Allaah SWT berfirman :
“Pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabatmu yang dihatinya ada Iman walau sebesar zarrah.” (H.R. Ibnul Mubarak dalam kitab az-Zuhd)
Al-Hasan al-Bashri berkata,
“Perbanyaklah sahabat-sahabat mu’min-mu karena mereka memiliki syafa’at pada hari Kiamat.”
Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat-sahabatnya sambil menangis,
“Jika kalian tidak menemukan aku nanti di syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allaah SWT tentang aku.
“Wahai Rabb.. hamba-Mu fulan sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang Engkau, maka masukkanlah dia bersama kami di syurga-Mu.”


Maka wahai Sahabatku..
Mudah-mudahan dengan ini, Aku telah mengingatkanmu tentang Allaah SWT agar aku dapat bersamamu kelak disyurga-Nya dan dalam ridha-Nya..


Aku memohon kepada-Mu yaa Allaah,..
Kurniakanlah kepadaku sahabAt-sahabat yang selalu mengajakku untuk tunduk patuh dan taat kepada syari’at-Mu...
Kekalkanlah persahabatan dan persaudaraan kami hingga kami bertemu di akhirat dengan-Mu..

No comments:

Post a Comment

silahkan tinggalkan komentar :)